Het is dinsdagochtend elf uur. Op de agenda van de wekelijkse teammeeting staat een brainstorm: zoveel mogelijk goede ideeën verzamelen over een issue dat speelt. Na een korte intro komt het team tot 37 ideeën. Een verdieping lager bedenkt een vergelijkbaar team 11 ideeën. En in het gebouw ernaast worden door een derde team 24 oplossingen bedacht. Verbazend, want het gaat om hetzelfde issue, vergelijkbare teams en een identieke brainstorm. Toch zulke uiteenlopende scores, wat maakt het verschil? De intro-film!
broadcasting happiness
De drie brainstorms begonnen allemaal met een filmpje van 3 minuten. Het eerste team zag een feel-good succesverhaal, het tweede een somber filmpje over een mislukking en het derde team zag een neutraal verhaal. Het aantal oplossingen varieerde naargelang de positiviteit van de films. Emoties hangen direct samen met performance. Dat onderzocht ook Michelle Gielan, een CBS-journaliste die haar sensatiegerichte baan inruilde voor positieve berichtgeving. In haar nieuwe boek ‘broadcasting happiness’ concludeert ze dat positieve communicatie leidt to 25% betere performance, 31% meer productiviteit en 37% meer sales. ‘It pays te be positive!’
geestverruimende middelen
Geef een chirurg onverwacht een lolly cadeau en haar diagnose wordt aantoonbaar juister. Vind een muntje op straat en je wordt spontaan behulpzamer. Hoe rationeel we ook denken te zijn, we zijn emotionele wezens en onze primaire reactie is sterk en snel. Wat doen positieve emoties met ons? Barbara Fredrickson, pionier op dit gebied, noemt als directe effecten van positieve emoties: het verruimt onze blik, we worden creatiever, coöperatiever en veerkrachtiger, we zijn betere decision-makers en sterkere win/win-onderhandelaars. Zij noemt dit het ‘broaden effect’ van positieve emoties. Haar advies aan business-leaders luidt dan ook:
“focus on positivity
instead of productivity”Jij bent het journaal én de STER
Terug naar onze journalist Michelle Gielan. Zij prikkelt me met haar visie ‘we are all broadcasters’. Of je nu manager bent, of medewerker of klant, in alles wat je zegt ben je een bron van emoties, positief of negatief. Bovendien heb je een sterke invloed op de beeldvorming. De boodschap die jij uitzendt bepaalt of iemand positieve of negatieve associaties heeft bij jou, bij jouw product of organisatie. Die beeldvorming rimpelt veel verder in de wereld door dan de ene persoon die je nu spreekt. Eigenlijk is iedereen een wandelend journaal, dat is een gegeven. We hebben wel een keus, zegt Gielan: “what makes the difference is wat we choose to broadcast.” Dat legt de verantwoordelijkheid bij de redacteur van mijn journaal. Bij mij dus.
“people will forget what you said, people will forget what you did,
but people will never forget how you made them feel”
Maya Angelou
Over journaals gesproken, nu ik dit schrijf loopt het tegen het einde van het jaar, dé tijd voor de terugblikken en jaaroverzichten. Ga jij met jouw team en met jouw familie het jaar 2015 extra positief afsluiten? Soms loop ik tegen prachtige ideeën aan. Ik deel er graag twee met je:
– onze vrienden Hetty en Fred lopen aan het eind van het jaar met hun twee kinderen door alle foto’s en laten de vijftig meest dierbare momenten afdrukken in een jaar-album. Ze beleven een heerlijk avondje en hun boekenplank vult zich jaar na jaar met mooie herinneringen.
– bij collega Erik krijgt elk gezinslid op oudjaarsavond tien briefjes om tien speciale momenten van het afgelopen jaar op te schrijven. Die briefjes worden door de hele kamer gestrooid en vervolgens één voor één voorgelezen en herbeleefd. Daarna gaan ze in een kleurige pot op de kast.Ik gun je óók vandaag mooie momenten van geluk
om te genieten
en te delen.chiel
luister naar Michelle Gielan op FOX NEWS:
Meer over Michelle Gielan en haar werk:
http://broadcastinghappiness.comhttp://www.huffingtonpost.com/entry/michelle-gielan-broadcasting-happiness_55d3b320e4b055a6dab1ee4b
meer over Barbara Fredrickson
https://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Waar-is-positiviteit-goed-voor.htmHarvard Business Review over nieuws en performance
https://hbr.org/2015/09/consuming-negative-news-can-make-you-less-effective-at-workGallup over relatie tussen wellbeing en business outcomes
http://media.gallup.com/documents/whitePaper–Well-BeingInTheWorkplace.pdf